5.11.09

Samo recite 'NE'

Nekad su bile samo "starke". I to je to. Imaš cipele za u crkvu, svatove, krstitke, korzo i slično, i imaš "starke" za sve ostalo. Danas osim "starki" imamo i patike za trčanje, za hodanje, za puzanje, pa onda one za u grad od kojih bole noge, pa za sve vrste sportova i onih aktivnosti koje bi neki rado zvali sportom. I za još svašta. Isto tako nekada smo imali mlijeko u vrećicama i to je bilo jedino mlijeko. I svi su bili sretni i zadovoljni i pili su mlijeko iz vrećice. Danas osim što postoji preko nekoliko proizvođača mlijeka, svako od njih proizvodi mlijeko sa više masnoće, sa manje masnoće, mlijeko sa više vitamina, mlijeko za one što ne podnose laktozu, mlijeko za siromašne, mlijeko za nacionalne manjine, čokoladno mlijeko, mlijeko sa okusom jorgovana, itd.

U jednom članku Seb Kempa čovjek lijepo kaže, nekada je postojao samo jedan brdski bicikl. Služio je za vožnju po brdima, tj. za brdski biciklizam. Uzbrdo, nizbrdo, svejedno, glavno da je brdo. A šta imamo danas? Bicikle za XC, za agresivni XC, za maratone, za XC/trail, samo za trail, enduro, super D, all-mountain, freeride, DH, 4X, slope-style, park, street, dirt, trial, monster-cross, single-speed, pa onda još u kombinaciji sa 29" ili 650B kotačima, pa ovo ono, pa koji penis?!?!! U biti je vrlo jednostavno: bicikl je postao još jedan od načina zgrtanja love. Ako ste početnik u biciklizmu i želite početi voziti one čudne bicikle što ih svaki vikend voze vaše kolege te poznanici - najebali ste. Osim ako vam bicikl treba za od točke A do točke B.

Ali ako ste imalo ambiciozniji te želite od točke A do točke B doći blatnim, strmim putem gdje je zrak nešto rijeđi, kao što rekoh, najebaste. Zašto? Zato što nas danas više nego ikad biciklistička industrija bombardira Photoshop reklamama gdje sponzorirani profesionalci izgledaju kao Tom Kruz u Nemogućoj Misiji Dva, testovima u specijaliziranim biciklističkim časopisima gdje nas novinari koji "testiraju" razne šarene proizvode prijateljski uvjeravaju kako nam sve to treba, pa onda hrpom stvari za koje tvrde da smo ih oduvijek željeli imati a da to nismo niti znali, zatim silnim uvjeravanjima i tvrdnjama proizvođača kako je njihov patent nešto najbolje što nam se moglo dogoditi te da nam život više nikada neće biti isti (i naravno, da je 27% bolji od konkurentskog proizvoda)... Mogao bih ovako još dugo ali bole me prsti.

Od toliko govnara stvarno je teško razabrati tko se u toj priči našao iz pravih razloga. Nemojte me krivo shvatiti, sav taj napredak i silni patenti te inteligentna rješenja na biciklima i pratećoj opremi nekome stvarno i koriste. Ali Vi niste taj netko. Možda bi željeli misliti da jeste - ali niste. Nakon šest bicikala, od kojih trenutno imam tri, a trebaju mi samo dva i nakon mnogo tisuća kn potrošenih na dijelove koji mi ne trebaju, naučio sam neke stvari na teži i skuplji način. Na primjer, čemu ta silna opsjednutost gramima? XTR pogon, X-O mijenjač, vilice koje su lakše i koje "bolje rade" od drugih (ni ne sumnjam kako osjetite tu drastičnu razliku), gume debljine najlonki, titan, magnezij i karbon dokle oko seže, sve to kako bi vam bilo lakše ili kako biste bili brži? Bilo bi puno pametnije i jeftinije poraditi na sebi. Odite u teretanu, trčite, malo pilates, joga, ili jednostavno više vozite. Bilo šta, samo skinite škembu i smanjite s kalorijama jer nije problem u težini bicikla već u vama. Možete potrošiti hrpu novaca, ali svejedno ćete na brdu biti jadovan. Jadovan sa laganim biciklom.

Najjači su mi tipovi sa brdskim biciklom od 9 kg koji košta 9000 ojra koji obuku tamni XC dres kako bi izgledali mršaviji, a u njemu izgledaju kao kulen od 140 kg. I onda je popularna izlika: "Meni se nigdje ne žuri, ja uživam u prirodi." Naravno, kao, imate izbora... Ili što je sad postalo popularno - full suspenzije! Da, do prije neki dan svi su bili sretni sa hardtailovima i nikome ništa nije falilo na njima, ali odjednom su prednosti FS-a postale tako očite i ljudi jednostavno više ne mogu voziti bicikle bez stražnjeg amortizera. Donekle se na tome može zahvaliti i Trekovom "narodnom" Fuel EX-u koji je za FS napravio ono što je VW sa bubom napravio za aute. A koji su najčešći razlozi kupovine? Evo samo nekih:

- Ne moram se ustajati sa sica kad vozim po grbavom terenu, samo pedaliram!
- Ne moram se ustajati sa sica, stražnja suspenzija sve upija!
- Ne moram se ustajati sa sica kad se penjem, stražnji kotač je doslovno zalijepljen za tlo!
- Ne moram se ustajati sa sica ________________________ (dopunite po želji).

Onda bolje investirajte u kauč, seljačine! Još malo vijesti za one koji su se tek sad uključili u program: full suspenzija je super stvar, ali ne za vas! Prvo naučite voziti bicikle, pa onda dignite kredit ili provucite American na 60 rata! Od fs-a koristi imaju samo oni koji znaju voziti bicikl i oni koji su plaćeni za to. Daaa, malo ih je... A da ne pričam o ljutim dh igračima koji ne žele ni pogledati bicikle čija rama nema barem dva-tri pokretna dijela, a stražnji ima najmanje 200mm lufta. Čast iznimkama, ali da bilo koji od onih ostalih sjedne na, pazi sad - hardtail - bilo bi to kao da Amišu daš vibrator. Ali spremni su satima požrtvovno raspravljati zašto je jedna FS rama bolja od druge. Zanimljivo, čovjek bi čak pomislio da znaju o čemu pričaju...

A SPD-društvo je zasebna kategorija. Imaju toliko razloga 'ZA' i toliko su uvjereni u to što govore da to zasigurno u njihovim umovima MORA biti istina. Jehovini svjedoci im mogu samo zavidjeti... Čujte, SPD je odličan gadžet. Ali... Pogađate? Točno, samo ako znate voziti bicikl. Debilno je uzimati za primjer nadljude koji voze DH ili XC u Svjetskom kupu kao primjer zašto je dobro gazit po SPD-u. Oni se bore za mjesta na postolju, za dijeliće sekunde, za bodove, i na kraju, i za lovu. Njima cijepidlačenje sa gramima, dobar sustav suspenzije, karbonski dijelovi težine prdeža i SPD mogu donijeti presudnu prednost i pobjedu. A šta će sva ta silna tehnologija donijeti vama? Samo to da ćete se ulijeniti, uljuljati u nekakvu kvazi sigurnost i ući u crveno.

Ako još niste shvatili, eto još jednom: SPD vam ne treba. Kao ni full suspenzija (osim ako ste se namjerili utrkivati nizbrdo). Kao ni ultralagani bicikli i prestižni jednokratni dijelovi koji su usklađeni sa tirkiznim logom na vašim tajicama. I uvijek će biti bolesnika koji će davati i posljednju kunu za još jedan gram manje, za full suspenziju više (i za SPD...) i stvarno vjerovati da su zbog toga brži, jači, bolji, uži, viši, plavi i zgodni. Ali to je kao da imate bombu od žene, trošite na nju kao dva Keruma, samo kako bi izgledala što bolje i kako bi vam oni manje sretni zavidjeli na onoj boginji pored vas. A u isto vrijeme morate puknit kutiju plavih tabletica kako bi vam se dignulo to malo bijede i kako biste ju pokušali zadovoljiti na 6 sekundi. Naravno, bez uspjeha.

2 komentara:

  1. eh kada bi u zhivotu radili samo ono shto TREBAMO, a ne ono shto ZHELIMO, mislim da bi se zabavljali puno manje:)

    meni je fs super..ne zbog sjedenja i udobnosti, ustvari odkad sam preshao na fs mozhda sjedim 15% vishe nego prije, a da mi je do udobnosti nebi se vozio po grbavom in the first place. glavni razlog zhashto mi je fully bolji je nachin kako prijanja na podlogu i puno mirnije i stabilnije ponashanje bajka kada se ide preko kamenja i korijenja. da mi je nephodan - nije. bilo je vrijeme kada sam se vozio po shumi na skroz rigid bajku s v brejkovima i to mi je bilo super jer nisam znao za bolje..ali da mi fs chini vozhnju neshto lakshom i zabavnijom - definitivno da. dali sam neshto brzhi nego na ht - mozhda, ali nikad nisam bio narochito brz:)
    a za spd mislim da je jedan od korisnijih bajk izuma, makar ga osobno ne koristim. moje mishljenje je uglavnom ovakvo - ako je tehnologija tu koja che nam uchinit zhivot/bajkanje lakshim i ako nije preskupa, zashto je ne iskoristiti? stvar izbora jednostavno..

    OdgovoriIzbriši
  2. Možda. Ali želih skrenuti pažnju na to da malo ljudi zna što im stvarno TREBA i što u stvari ŽELE. Ako si žele olakšati život s tehnologijom i ako ih to zabavlja, ha čuj, široko im polje.
    Pljujem po balavim povodljivim smradevima i tipovima na skupim biciklima i sa 0% pojma o vožnji kojima je to samo oblik rekreacije i trenutni hir, jer da ne voze bicikl vjerojatno bi igrali tenis sa skupim reketima ili nogomet u platinastim kopačkama. Njima je svehedno. Svaka čast na zdravom životu, ali odjebite. Možda je diskriminirajuće, pa šta? Bolje i to nego da sam rasist ili da tučem žene. Cijenim ljude koji u biciklima vide nešto više. Oni neće tražiti "prečace", neće "kupovati" izdržljivost, snagu ili tehniku sa modernom tehnologijom, tražit će (i naći) načine kako bi poboljšali sebe.
    Možda to nekom zvuči preozbiljno ili forumski, "preufurano", ali cilj je isti - uživati u ovom što volimo na pravi način.

    OdgovoriIzbriši