31.8.12

I bi patika!

Iiii... Eo me! Da ne dužim, zavalite se, otvorite pivo i pažljivo čitajte jer u ovom ću postu, kao što sam obećao, podijeliti s vama omanju količinu mudrosti o najboljim patikama na svijetu. Poznatijim kao 5.10. Ali prije svega jedno upozorenje. Ovaj post namijenjen je svima, osim: a) žgoljavim žderačima gelova u kondomima s rukavima i nogavicama koji broje kalorije i grame, b) povodljivim početničkim spodobama koje voze SPD samo iz razloga jer baš svi u njihovom "klubu" voze SPD, c) likovima koji propovjedaju po forumima i njuz grupama o SPD-u kao najboljem izumu za bicikl ikad i čiji fanatizam može postidjeti svakog jehovinog svjedoka, d) svima onima koji su nakon malo klikanja po forumima požurili s kupnjom tih ogavnih pedala i pripadajuće obuće i duboko su uvjereni kako je vožnja s spd-om "lakša" i kako Život prije SPD-a nije imao smisla.

Ako ste se prepoznali u jednoj od rečenica, imate moje čestitke. A sad možete odklikati negdje drugdje. Za ostale ljude na flat pedalama i za one neodlučne, još ima šanse. Neću ovom prilikom ulaziti u to zašto ne volim SPD (niti u nekoj drugoj prilici) jer apsolutno je nepotreban za 97% populacije na brdskim biciklima i zvuči kao kratica za neku spolno prenosivu boleštinu. Osim toga zamorno je uvjeravati ljude da su u zabludi. Npr. ateisti mogu biti jednako naporni, a čak i puno naporniji od zagriženih vjernika. Što se tiče kratke povjesti čudesnih patika i tko je krivac za nastanak istih, sve možete saznati na ovom linku.

A kako su 5.10 dospjele na moja stopala? Bile su potrebne jedne patike za trčanje vulgaris i nekoliko skejterskih prije nego sam se opametio i pljunio lovu za Impact 2 Low. Bila je to ljubav na prvo nošenje i vrlo brzo postalo mi je jasno o čemu pričaju svi oni koji ih voze već neko vrijeme i koliko su priglupi i škrti te koliko nemaju pojma o čemu pričaju svi oni koji tvrde da se s jeftinim skejterskim patikama postiže isti efekt. Vans, Circa, DVS, Etnies, što god probao, ni jedne nisu bile tako stabilne, s toliko gripa i toliko trajne kao 5.10. Jedina zamjerka koju su im ljudi nalazili jest to što se ne mogu pohvaliti nekom ljepotom i lakoćom. Ali to je manje bitna osobna stavka.

Ja i 5.10 prošli smo mnogo toga u tri godine, nakon čega su pokazale prvu slabost. Iz nekog razloga, EVA spužvasta guma koja povezuje Stealth džon i gornji dio patike ima ružnu naviku da se uništi sama od sebe bez ikakvih provokacija i zlih namjera s moje strane. Ima još primjera kod nekolicine drugih vlasnika Impacta gdje se to dogodilo prije ili kasnije nego meni. Ne često, ali dešava se. Možda je razlog to što sam ih koristio za gotovo sve, a ne samo i isključivo za vožnju. Svejedno, Impact je najbolja patika za na bicikl koju sam imao prilike obuti.

Pošto sam ostao bez njih na način na koji jesam, bilo je vrijeme za nove 5.10. U međuvremenu uspio sam skupiti kolekciju od više pari nego što mogu nositi u isto vrijeme i još uvijek nisam promijenio mišljenje o onome kako je 5.10 najbolja patika u svemiru i tako to. Uglavnom, upoznajte obitelj.


S lijeva: Line King, Freerider, Sam Hill. Grip je isti kod svih i ima ga u izobilju. Očito, osim izgleda, razlike su najveće u količini materijala između stopala i pinova pedale. Kod Line Kinga neugodno me iznenadilo koliko je džon tanak. Šoku je pridonijelo i to što sam navikao na Impact kod kojeg nećete osjetiti gdje vam se noga trenutno nalazi na pedali i kod kojeg postoji svojevrstan osjećaj, hmmm... "odvojenosti"? Ali baš ta "odvojenost" dobro dođe kad npr. verglate uzbrdo na single speedu stojeći na pedalama + stopalo nigdje nije sigurno kao u Impactu. Osim možda u pancericama. Ali da se vratim na Line King.

Model je isprva bio zamišljen za slacklining, pa otuda tanak džon i više materijala oko gležnjeva. Vrlo je sličan potpisanom modelu Andyja Lewisa i spd modelu Cyclone. Za one koji žele znati više, Danny Hart nosi prototip vrlo sličan Cycloneu. Činjenica da se radi o visokom modelu bila je privlačna i bajkerima. Svejedno, tanka guma, veliko stopalo i pedale manjih dimenzija (Shimano MX30) bile su grozomorna kombinacija za mene. Stopala bi se savijala oko rubova pedala i počela lagano boljeti nakon 30-ak minuta gaženja po pedalama. Stvari su se bitno popravile kada sam DX pedale zamijenio puno većim Funnovim. Još uvijek ne mogu reći da mi je bilo drago pedalirati u Line Kingu, ali zato se tanak džon i senzualni osjećaj koji pruža Phantom guma pokazao kao vrlo dobar na spustevima, iako nisam od onih što preferira puno osjećaja između stopala i pedale. Moram priznati i da su vrlo zahvalne za održavanje jer je gornjište gotovo u potpunosti izrađeno od nečega što 5.10 zove Action Leather. Ako živite za spusteve, navikli ste na tanji džon skejterskih patika i izravniji osjećaj na pedalama i želite nešto više zaštite za gležnjeve, Line King mogao bi biti za vas. Možda ste sad dobili dojam kako je Line King neudobna patika na biciklu, ali vjerujte, to nikako nije slučaj. Samo izaberite dobre pedale i bez brige ste. Za 2013 stiže u novim kombinacijama boja.


Slijedeći model na slici s drvima bio je ljubičasti Freerider. Nadao sam se kako će biti zlatna sredina između Impacta i Line Kinga i bio je upravo to. Iako je bio ljubičast. Izbor boje osobna je stvar ili posljedica daltonizma, ali volim ljubičanstvenu boju, a osim toga Freerider se više ne proizvodi u toj boji. Džon je deblji od onog na Line Kingu, ali osjetno tanji od onog na Impactu. Ova patika najsličnija je svojim skejterskim rođacima, ali nije tako fleksibilna i ima bolju gumu, što za bicikliste može biti samo dobra stvar. Za džon na Freerideru koriste S1 mješavinu koja je navodno nešto tvrđa od Phantom gume koja se nalazi na Line Kingu. Ako je suditi prema durometru, tvrđa je. Ako je suditi prema gripu, nije. Ali zato mogu posvjedočiti kako je S1 mješavina trajnija jer pinovi na pedalama počeli su ostavljati tragove na Phantomu puno prije nego na S1. Tehnički, pinovi neće ostaviti kratere na Phantom gumi ili otkinuti komade džona kao što to čine nekim drugim patikama koje su imale bliske susrete s krvoločnim pinovima, ali razlika postoji.

U početku su malo Five Tenovci eksperimentirali s džonom iz dva komada i ljepljenjem, ali nisu se proslavili te je otada džon na Freerideru iz jednog komada i prošiven. Vjerujem kako je pored Impacta, Freerider najpopularniji model za Five Ten. I s razlogom, jer s njima osim na vožnju možete u kazalište, prijem kod gradonačelnika, na večeru s djevojčinim roditeljima, pa čak i u bitriju nakon vožnje a da vas pri tom nitko čudno ne gleda, s čim se espedejičari u svojim lakiranim hi-tec cokulama s kopčama kao na koferima, ne mogu pohvaliti. Definitivno najsvestranija patika za pedaliranje koju sam probao. Od slijedeće godine dolazit će nepromijenjene konstrukcije, ali u novim bojama za proljeće/ljeto 2013.




Naravno, ako ste sponzorirani od strane Five Tena, uvijek si možete riješiti neku kombinaciju boja samo za vas, kao npr. Freerider Pro Sama Dalea. Koji ipak službeno ide u prodaju.


Osim običnog Freeridera, na raspolaganju vam je i Freerider Pro, koji ima neka poboljšanja poput bolje zaštite za prste i petu te malo želatinoznog materijala tamo gdje najviše boli kad se dropa na ravno. Model je gotovo identičan onom MacAskillovom.

Kad sam se već dotaknuo Freeridera, ono što je vjerojatno najzanimljivije od 5.10-a za 2013 je Freerider VXI (gdje bi VXI trebalo značiti 5.10 Inovation). Inovacija je u tome što su dio džona koji se (ako je sve u redu) treba nalaziti na pedali, učinili glatkim.


Zašto? Poanta je u tome da se olakša premještanje stopala na pedali, što, ponekad, zna biti problem kod 5.10 patika zbog enormnih količina gripa kojim vas obasipaju. Na taj način vjeruju kako su riješili taj problem na koji se žale pojedini vozači. Guma je još uvijek Stealth S1, tako da gripa neće nedostajati, samo bi trebalo biti lakše raspolagati s njim.


Jesu li uspjeli, vrijeme će pokazati. Što se samog izgleda tiče, VXI izgleda kao Pro s drugačijim džonom. Rekao bih da se vidi malo utjecaja Adidasa koji je uzeo 5.10 pod svoje okrilje, a što samo može biti dobro za američku tvrtčicu.


Ali da se vratim na skroz desne patike na drvima. U pitanju je model Sam Hill koji je gotovo identičan Impactu uz nekoliko simboličnih dodataka i drugačije riješene vezice. Nakon malo vremena i eksperimentiranja s Line Kingom i Freeriderom, ipak sam se odlučio ponovo nositi Impact. Bez obzira na astronautski izgled i težinu, osjećaj stabilnosti i robusnost Impacta osobno mi najbolje leži na biciklu. Ima i jedan mali detalj na Impactu koji život znači. Na jeziku se nalazi trakasti komadić materijala kroz koji možete provući vezice kako ne bi završile između lanca i lančanika ili negdje u chaiguideu. Ideja je idealno jednostavna, ali izvedba je bolja na Sam Hill modelu i na Karveru jer kod njih je traka elastična. Osim u crnoj, Desert Enforcer i Sam Hill verziji, od slijedeće godine možete ga pronaći i u crno/bijelo/baby-plavoj uz neke manje promjene i nepromjenjenu količinu gripa.


Sad kad ste uvjereni kako su 5.10 jedine patike koje će vam ikad trebati na biciklu, slijedeće pitanje koje se nameće jest, kako do njih? Jedino preko interneta ili švercerski od Slovenaca koji imaju dobar izbor i dobre cijene. Jednom sam spomenuo mogućnost Five Tena u Hrvatistanu, ali ipak ih kod nas ih nećete naći jer ne postoji nitko dovoljno ozbiljan tko bi se upustio u avanturu s Five Tenom. Doduše, ne znam treba li im zamjeriti, jer kome će ih prodati? Pretpostavljam kako bi uvoznik morao povući određenu količinu patika kako bi Five Tenovcima pokazao kako misli ozbiljno. Puno modela, puno kombinacija boja, puno različitih brojeva... A naše potencijalno biciklističko tržište je, unatoč svemu, prilično malo. Još ga više smanjuju jazavci koje sam spomenuo ranije u tekstu, a koji insistiraju na jeftinim skejterskim i spd patikama (iako 5.10 pokriva i taj segment tržišta sklon ukopčavanju na pedale) i koji nisu spremni izdvojiti veću količinu novca nego su navikli na najbitniju kontaktnu točku na biciklu.

Osim za biciklizam, 5.10 ima i odličnu casual obuću kao i patike za penjanje po kojima i jeste najpoznatiji. I sve je to lijepo, ali kako ste nekoliko posljednjih rečenica pročitali tako ih i zaboravite jer živimo tu gdje živimo.

Ima li alternative za 5.10? Do nedavno je nije bilo, ali od nedavno to više nije slučaj, iako ne mogu reći da se konkurencija iskreno potrudila. Ali ajmo redom.


Veliki Vans je na tržište izbacio Gravel koji izgleda kao i sve ostale Vans patike, ali uz dodatak materijala otpornijih na zahtjeve brdskog biciklizma, manje su fleksibilne nego njihovi skejterski proizvodi i navodno imaju gumu otpornu na pinove s gripom u izobilju. Ako je suditi po rivjuovima, 5.10 se ne mora brinuti jer Gravel po svemu djeluje kao nešto sklepano na brzinu kako bi se pokupila lova koja leži na dijelu tržišta po kojem 5.10 već dulje vrijeme ležerno šeta i skuplja novčanice.


Shimano ima dobru alternativu, iako je u pitanju samo jedan model. AM41 su jeftinije od Five Tena, Vibram guma je trajnija, ali po cijenu osjetno slabijeg gripa, Starship Trooperski izgled ili volite ili ne volite, a što se tiče konstrukcije i izbora materijala, očito je da je funkcija ispred forme. Baš iz tog razloga jednostavno ih je održavati i dobre su ako imate česte izlete u blatne i mokre predjele. Po nekima, džon bi mogao nuditi više "izolacije" od podloge.


Tevini modeli izgledaju mi gnjusno i nisam se mogao natjerati da pročitam ni jedan review o njima, tako da to možete učiniti sami. Biciklistički modeli su Links, Joyride, Pinner, Roller i novi SPD model Pivot.


Etnies je najavio suradnju s Brandonom Semenukom i možda postoji mogućnost razvoja specifičnih modela za brdske bicikliste, pored hrpe modela koje su za bmx vozače. Do tada Semenuk ne izlazi iz Aaron Rossovog potpisanog bmx modela Number.


Kanadski Sombrio je uz pomoć svojih sponzoriranih frirajdera nedavno izbacio liniju obuće za flat pedale. Stajling je, pa, oukej. Izrada je robusna, sve živo je prošiveno, materijali djeluju otporno, a džon navodno ulijeva povjerenje što se gripa i izdržljivosti tiče. Iako grip i udobnost nisu na razini Five Tena, cijene jesu. Pa čak i malo više.

5.10 već je dugo u igri i realno je da konkurencija nije i neće još neko vrijeme biti na toj razini. Čak i da se to dogodi prije nego kasnije, to su samo dobre vijesti za nas. Nas kao bicikliste, ne kao stanovnike Rvacke jer, pogađate - neće ih biti kod nas.

Zasad toliko od mene što se tiče Five Tena. Pametnome dosta, za ostale ionako nema nade. I još nešto. Kad kupujete, obratite pažnju na UK veličine na patikama koje inače nosite i birajte slijedeći niži broj kad kupujete 5.10 jer imaju malo veće kalupe. Npr. Adidasov UK 11, Five Tenov UK 10.5.

I još još nešto:


1 komentar: