8.1.16

Ovca za predsjednicu

Ne sjećam se jesam li to ikada spomenuo, ali puno puta primjetio sam jednu ironičnu stvar koju pušači običavaju raditi. Što nikako ne znači da je to i jedina ironična stvar koju rade. Eto, recimo da vam kojim slučajem komad hrane padne na pod dok jedete. Rijetki među vama uzeti će taj komad hrane, pažljivo ga očistiti i pojesti. Većina će ga baciti u smeće, ili još češće, zaboraviti da se išta dogodilo. E sad, recimo da je neki pušač htio izvaditi cigaretu iz kutije i ona mu slučajno padne na tlo. Prvo će ju pažljivo primiti prstima da ju ne zgnječi. Zatim će ju vrlo pažljivo očistiti i potruditi se da ukloni svaku vidljivu trunčicu prljavštine, pošto nitko ne želi da mu prljavština završi u ustima. Nakon toga će taj besprijekorno čisti smotuljak pun otrova staviti u usta, zapaliti i udisati punim plućima.

Što me podsjetilo na još jednu ironiju koju često viđam: iz nekog razloga velika većina biciklista uvijek više pazi na svoje bicikle nego na sebe same. Spremni su dati mnogo tisuća kuna za bicikle i komponente, ali kada treba uložiti u kvalitetnu odjeću onda se jako puno njih zadovolji jeftinim šarenim sintetičkim govnom, npr. iz Lidla.


Kada sam počinjao sa svojom neslavnom biciklističkom karijerom i ja sam sam imao odjevnih problema. Obične pamučne majice vrlo brzo pokazale su se kao iznimno neadekvatne, pogotovo ako je u pitanju bila cjelodnevna vožnja po brdima. Lidla nije bilo ma vidiku, a nisam imao ni pristupa izboru kojega je tada nudio internet, pa sam bio osuđen na sintetičko zlo koje je bilo dostupno u domaćim trgovinama. Pozitivne stvari u svemu tome su što nisam podlegao kondomskom lycra stilu kao ostali i što sam se riješio teško sušećeg pamuka.

Recimo da je život na biciklu slijedećih nekoliko godina bio nešto ugodniji dok nisam saznao da postoji nešto bolje i da to nešto dolazi od merino ovaca. Do merinoa se, naravno, nije moglo kod nas, pa sam bio primoran vjerovati internetu i platiti oko 50 ojra za komad vune. Ali taj komad vune promijenio mi je život. Dobro, nije bilo toliko dramatično, ali ispostavilo se da ima nešto u vunenoj logici. Kada bi upeklo, vuna bi mi pomogla da ne budem u "crvenom"; kada je bilo hladno, grijala bi; kada bi bila mokra, nije mi bilo hladno u njoj čak ni po hladnom vremenu.


Tajna je u vlaknima merino vune koja zadržavaju zrak, a zrak je odličan toplinski izolator. Samo pitajte bilo kojeg pustinjskog arapina na njegovoj jednogrboj ili dvogrboj supruzi. Osim što zadržava zrak, merino tkanina može upiti količinu tekućine do 30% svoje težine, a da još uvijek djeluje suho. Merino ima najtanja i najfinija vlakna od svih vrsta vune, tako da nema popratnih pojava kao iritacije i nekontroliranog češanja koje se obično povezuje s vunom. Osim što grije/hladi po potrebi, merino vuna nije podložna usmrđivanju kao sintetnički materijali zbog strukture vanjske površine njezinih vlakana koja nije pogodna za razvitak bakterija koje su uzrok neugodnim mirisima. Dajte merino majicu nekom pružnom radniku na tjedan dana. Nakon tjedan dana otmite ju natrag i pomirišite. Neće biti smrada.

Zvuči predobro ili kao nešto što prodaju u Top Shopu, ali funkcionira. Bio sam toliko ugodno iznenađen tim "čudotvornim" materijalom da sam prestao tu majicu nositi isključivo na biciklu, te sam ju počeo nositi gotovo stalno. Merino nije zahtjevan ni za održavanje kao neke druge vrste vune. Kada bih procijenio da je vrijeme za pranje, ubacio bih ju u perestrojku, osušio i odmah obukao na sebe.

Prije tri ili četiri godine napravio sam eksperiment iz čisto znanstvenih razloga. Tijekom mjesec dana, svaki put kada bih vježbao ili otišao na vožnju obukao bih merino majicu. Tijekom tih mjesec dana majica nije oprana niti jednom. Nakon 30 dana zlostavljanja majica je pokazivala tragove intenzivnog nošenja, poput naslaga kamenca i slično, ali neugodnim mirisima nije bilo ni traga.

Zaboravih spomenuti da je majica u pitanju Endurina BaaBaa. U vrijeme kupovine bila je to jedina, najjeftinija i ne baš najkvalitetnija alternativa. BaaBaa sa otprilike 170 g/m² nije najdeblji merino kojega možete kupiti, ali bila je iskoristiva za sve osim najtoplijih dana. Kada bih vozio po temperaturama između 0°C i 5°C, tada bih ubacio još jedan tanji sloj između merina i šuškavca.

U međuvremenu sam kupio jedan topliji i deblji Helly Hansen merino. Točnije, kombinaciju merina i nekog HH-ovog sintetičkog materijala koji bi trebao grijati i raditi još puno toga. Materijal je izveden tako da je merino sloj s vanjske strane, dok je sintetika s unutarnje. Zahvaljujući većem udjelu sintetike, HH je elastičan i priljubljen je uz tijelo, što nije slučaj kod nijednog čistog merina. Ali inatoč svemu tome, nikad nisam bio zadovoljan s kombinacijom merino/sintetika kao sa čistim merinom.


Kada je mokar, sposobnost grijanja bila mu je znatno smanjena. U suhom stanju HH bi dobro grijao, ali počeo bi se osjetiti već nakon jednog do dva nošenja prilikom vožnje ili neke druge intenzivne aktivnosti, tako da sam ga nosio samo po vrlo hladnom vremenu. Za sve ostalo koristio bih čisti merino. Navodno kombinacije merina i sintetike koje proizvodi Odlo objedinjuju sve najbolje od oba materijala bez smrada, ali nisam imao prilike provjeriti tako da su sve te tvrdnje vrlo navodne.



Nakon više od sedam godina gotovo neprestanog nošenja, BaaBaa izgleda kao da sam u njoj osvanuo na nekom skupu feministkinja i svima okupljenima naglas spomenuo mater neizdepiliranu. Bilo je krajnje vrijeme za novi merino.


Ovih dana izbor je puno bolji nego prije sedam godina, tako da su sada osim Endure dostupni i proizvodi tvrtki koje se bave isključivo merinom, kao Icebreker, Mons Royale i Smartwool. Ja sam se nakon malo istraživanja odlučio baš za ovaj posljednji. Ovaj put za malo više novaca dobio sam puno više merina.


Smartwool-ova majica je sa 250 g/m², a vuna je znatno mekša od one koju koristi Endura, te je cijeli proizvod osjetno kvalitetniji. Poput Endurine, ni Smartwool-ova majica nije priljepljena uz tijelo, ali ne bih ju opisao ni kao široku. Recimo da pažljivo i nenametljivo prati konture tijela. Pomaže i njihova tablica veličina koja odgovara stvarnom stanju tako da se možete osloniti na nju prilikom kupovine na nenošeno.

Smartwool u ponudi ima i tanjih merino majica od 150 i 195 g/m², ali odlučio sam se za najdeblju s obzirom na dosadašnja iskustva s Endurinim merinom. Moj Smartwool biti će iskoristiv za cijelu zimu, jesen i manji dio proljeća. Za sve ostalo ipak je malo previše vune u pitanju. Možda bi 195 g/m² bio bolji kompromis za cijelu godinu. Unatoč tome, vjerujem da sam napravio dobar izbor i siguran sam kako će me ova merino majica vjerno služiti kroz cijelu krizu srednjih godina i još malo više,

Na kraju, pored svega navedenog, ne vidim niti jedan razlog zašto bi netko još uvijek provodio dane zaudarajući u sintetici, osim zahvaljujući svojoj gluposti ili škrtosti.

2 komentara:

  1. Informativnog karaktera štivo je ObIvan-e
    Ž!!

    OdgovoriIzbriši
  2. To je komentar kojeg tražim...

    OdgovoriIzbriši